Odziaływanie Na Podświadomość Za Pomocą Przekazów Podprogowych

Przekaz Podprogowy (ang. Subliminal Stimuli), jest techniką mentalizmu, która polega na odziaływaniu przez mentalistę na podświadomość odbiorcy za pomocą różnego rodzaju ukrytych, krótkich informacji.

 

Jak wykorzystywany jest mentalizm w reklamie?

Jednym z najbardziej znanych przykładów przekazu podprogowego jest reklama Coca Coli stworzona w Australii w latach 80 – tych XX wieku. Reklama przedstawiała zdjęcie butelki Coca – Coli stojącej w lodzie (jak na zdjęciu poniżej).

 

Przekaz Podprogowy w Mentalizmie

 

Jedna z kostek lodu pokazywała kobietę podczas aktu seksualnego. Firma Coca – Cola stwierdziła, że był to żart artysty, który stworzył ten wizerunek. Jednak dla mentalisty jest to po prostu wykorzystanie przekazu podprogowego w celu przekazania następującej informacji: picie Coca – Coli jest taką sama przyjemnością jak sex.

 

Poznaj Mistrza Techniki Podprogowej!

Wśród mentalistów mistrzem techniki podprogowej jest Derren Brown, w filmie poniżej przebrał on się za żebraka i usiadł w galerii handlowej. Okna oraz wystawy wokół niego zostały wypełnione różnymi przekazami podprogowymi:

  • Manekinami rozdającymi pieniądze,
  • Zdaniami o dobroczynności i hojności,

Dodatkowo ankieterzy przeprowadzali wśród przechodniów gry słowne o dobroczynności, gdyż według socjologów wpływają one pozytywnie na nastrój ludzi.

Ludzie będąc w takiej sytuacji nie zauważają ukrytych przekazów podprogowych (świadomie). Jednak kwota 300 Funtów, którą zdołał zebrać Derren udowadnia, że informacje podświadomie docierały do przechodniów (kliknij na ikonkę ‘subtitles’, aby dodać polskie napisy).

 

 

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *